WEBLOG - BERICHT

Naschrift Waarom vrouwen nooit de AKO-prijs krijgen
GEPLAATST: 5-1-2007
In februari 2007 reageerde nrc next redactrice Herien Wensink op mijn stuk "Waarom vrouwen nooit de AKO-prijs krijgen”.

In de eerste plaats wijs ik er op dat Wensinks stuk precies zo'n stuk is waar alleen schrijvers van de vrouwelijke kunne mee worden geconfronteerd. In één stuk worden vier schrijfsters behandeld: Sophie van der Stap, Merel Roze, Aaf Brandt Corstius en Wiegertje Postma. Toch vreemd dat niemand ooit op het idee is gekomen om een stuk te schrijven over de nieuwste boeken van P.F. Thomese, Thomas Rosenboom, Kees 't Hart en Arie Storm. Terwijl ze toch zoveel gemeen hebben, als mannen.

"Stevens lijkt dus te menen," schrijft Wensink, "dat een kunstvorm devalueert wanneer ‘lagere’ of lichtere varianten aan populariteit winnen. Opmerkelijk. Zo trekt bijvoorbeeld niemand de kwaliteit van onafhankelijke Europese cinema in twijfel, omdat er ook Amerikaanse romantische comedy’s bestaan. De waarde en de waardering van het werk van Virginia Woolf zijn niet minder sinds de eveneens Britse, vrouwelijke schrijfster Helen Fielding chicklit-heldin Bridget Jones tot leven bracht."

Ten tweede wil ik Wensink graag feliciteren met de laatste zin van het bovenstaande citaat.* Dat is nog eens schrijven! Overigens vond ik The Diary of Bridget Jones een goed boek, en goede boeken zitten elkaar nooit in de weg.

http://www.workingtitlefilms.com/photos/news/12/BJEOR_Soundtrack_350-01.jpg

Waar ik het over had was een variant van de wet van Gresham. Bad money drives out good money. Slechte boeken, vooral wanneer ze massaal worden gehyped, zijn slecht voor goede boeken. Die worden dan ineens onbegrijpelijk moeilijk, want je moet ze echt lezen. Terwijl zo'n chicklitboekje makkelijk wegzapt, want het is formulewerk. Slimme vrouwen die zich dom voordoen.

Wensinks voorbeeld uit de filmwereld is een goede illustratie van die wet. Het kan best zijn dat niemand de kwaliteit van "Europese onafhankelijke cinema" in twijfel trekt. Maar voorlopig weet 99 procent van het publiek niet eens dat die "Europese onafhankelijke cinema" bestaat, want nagenoeg alle bioscopen vertonen Hollywood-films, of Europese varianten daarop. I rest my case.

* Die zin is een inmiddels collector's item. Om een of andere reden is zij na mijn felicitatie uit Wensinks stuk verwijderd.