Over de balustrade
GEPLAATST: 4-6-2011
Waarom sommige boekhandels verdwijnen
Als de groenteboer op de
hoek ermee ophoudt, zie ik nog geen grote stukken in de krant staan dat Nederland
stopt met eten. Voor de tweede keer in in twee weken hangt het NRC Handelsblad
een joekel van een stuk op aan het sluiten van de Rotterdamse boekhandel De
Balustrade. De opheffing van deze winkel, na drie jaar, wordt gezien als
emblematisch voor de problemen waarin het boekenvak zich bevindt.
Diezelfde krant is ook al
drie jaar bezig met een campagne voor de e-reader. Het is op zich al
veelzeggend dat een krant er jaren lang nieuws van maakt dat de e-reader op het punt staat door te breken. Het is de langzaamste doorbraak die ik ooit heb meegemaakt. Het is best mogelijk dat het helemaal lukt met de e-reader in de USA (zoals steeds wordt vermeld), maar in Amerika
kun je makkelijk honderd mijl van de dichtstbijzijnde boekhandel wonen. Knappe
jongen die in Nederland een plek vindt die op tien kilometer ligt van een
boekhandel.
Het is jammer dat in het artikel over de
opheffing van De Balustrade niet wordt vermeld dat deze alleraardigste winkel,
gerund door twee jonge enthousiastelingen, op een plaats is gevestigd waar je
een boek niet eens kunt wèggeven. Tussen het Grote Visserijplein en de ingang
van Spangen. Schotelcity.
Een uitstekende locatie
om een winkeltje te beginnen die iets doet voor de grotendeels laag-opgeleide
allochtone omwonenden, maar een boekhandel? Niet eens een kantoorboekhandel, of
een winkeltje met esoterische meditatieboekjes en angorawollen slobbertruien, maar
een boekhandel die compromisloos inzet op het literaire boek? Dat ging nooit
lukken, en dat was van het begin af al duidelijk. Al had het
misschien gescheeld als NRC toentertijd net zoveel aandacht aan dit
idealistische plan had besteed.
Ik ben twee keer komen
kijken, terwijl ik niet eens in buurt van Rotterdam woon, zoals ik ook wel eens
bij boekhandel Van Gennep op de Binnenweg binnenloop, want mijn fictie speelt
zich vaak in die stad af. Een van de eigenaars van De Balustrade, Christine
Bosch, had bij een romanheld van mij in de klas gezeten als ze een
generatie eerder was geboren.
Ik herinner me nog dat
boekhandel Voorhoeve & Dietrich werd opgeheven, de chique boekhandel die op
tweehonderd meter lag van boekhandel Van Gennep. Als twaalfjarige kocht ik daar
mijn boeken, want Voorhoeve & Dietrich lag recht tegenover de balletschool
van mijn moeder. Die zaak legde het loodje toen Donner verhuisde van de
Lijnbaan en in een megastore aan het eind van de Binnenweg ging zitten,
opgenomen in het grote concern BGN, later om onduidelijke redenen omgedoopt tot
Selexyz. Altijd handig, zo’n naam die niemand
kan uitspreken.
Als Selexyz ooit met goede
resultaten uit een boekjaar is gekomen, moet ik dat hebben gemist. Al die
winkels zitten op de allerduurste locaties, en hun voornaamste activiteit lijkt
te bestaan uit het stuk concurreren van boekhandels van bescheidener (en
uiteindelijk realistischer) afmetingen. Het mooie van zo’n mega-boekhandel is
dat je er anoniem kunt rondwandelen, en onverrichterzake kunt vertrekken. In zo’n zaak zijn nauwelijks boekverkopers te vinden die tijd hebben om met een
klant te praten. Het is de bedoeling dat je gewoon een boek van de hoogste
stapel pakt en betaalt, en daarom laat Selexyz dit jaar tien procent van het
personeel weggaan.
Ik zal niet beweren dat
er geen problemen zijn in het boekenvak. De generatie die tussen 1965 en 1990
heeft gezorgd voor een hausse in de hogere vormen van cultuur -
concertbezoek, literaire boeken, kunstgaleries - wordt
opgevolgd door een veel minder avontuurlijke generatie. Dat hedendaagse
marketingtechnieken mede debet zijn aan de problemen hoeft nauwelijks betoog.
Eind
jaren tachtig, toen de eerste marketeers opdoken in het boekenvak werd er al
gewaarschuwd dat die Amerikaanse methoden het vak niet sterker, maar
kwetsbaarder zouden maken. Toen ik in de jaren negentig meermaals op
de opiniepagina van de NRC waarschuwde tegen de gevaren van de
bestsellercultuur werd er meewarig gereageerd, ook door collega-schrijvers.
Waarom zo somber? Het was feest! Nog nooit waren er zoveel boeken verkocht!
Inmiddels zijn de
gevolgen duidelijk. Literaire auteurs die vroeger een of twee keer werden
herdrukt, mogen nu blij zijn met dichtbundelachtige verkopen, terwijl de
uitgeverijen amechtig van bestseller naar bestseller wankelen, en in een jaar
zonder bestseller wordt het erg moeilijk. Hetzelfde geldt voor de boekhandels,
die een jammerlijk boekjaar achter de rug hebben omdat er geen Dan Brown was en
Harry Potter laat ook niet meer van zich horen. Daarnaast werd de consument nog
de put in gepraat door Mark Rutte c.s. die maar bleven dreigen met
miljardenbezuinigingen. En wat kan de e-reader aan dat landschap veranderen?
Helemaal niets. Het is geen onderdeel van de oplossing, maar van het probleem. Niemand gaat opeens tien keer zoveel boeken lezen omdat hij een gadget erbij heeft. En met de e-reader komt
de constante dreiging van piraterij en illegaal downloaden. En dan verdient
helemaal niemand nog wat aan de literatuur.
4 juni 2011
|