WEBLOG - BERICHT

Geen seks alstublieft
GEPLAATST: 23-7-2011

Seks doet een roman niet beter lopen

In 2010 maakte HP De Tijd
een zomerspecial over seks, waarin een aantal schrijvers werd gevraagd hoe ze over seks schreven. Naast Joost Zwagerman, Thomas Verbogt, Ingrid Hoogervorst en Christine Otten was ik één van die schrijvers. Ik heb het stuk niet bewaard, maar ik herinner me dat vrijwel alle schrijvers Ik Jan Cremer noemden als een boek dat ze vroeger met rode oortjes hadden gelezen. Zeker de mannen. Ik kon me nog het huis van een collega van mijn moeder herinneren waar dit boek stond.

Deze zomer komt Vrij Nederland met een joekel van een decolleté op het omslag. ‘Seks. Omdat het moet.’ Seks moet nog steeds verkopen, ook al is er al een hele generatie opgegroeid met gratis internetporno. In de jaren zestig en zeventig hoefde je niet te zoeken naar de beste seksscène in een boek. Het viel vanzelf open op die pagina. Stukgelezen. Nu heeft een tiener geen literatuur meer nodig om te kijken hoe seks in elkaar zit. En volwassenen ook niet. En toch blijven mensen geloven dat seks verkoopt.

Wie kijkt naar de stapels in de boekhandel ziet dat seks een roman niet beter doet lopen. Het hangt er vanaf wat voor seks het is en wie die beleeft. Slanke vrouwen die over seksuele avonturen schrijven, à la Catherine Millet, zorgen nog altijd voor veel opwinding. Heleen van Royen. Boeken met een hoog o la la gehalte. Kennelijk wordt er van vrouwen nog steeds verwacht dat ze zich ingetogen gedragen tot ze de ware ontmoeten.

Ook bij mannen bevestigt de uitzondering de regel. Ik Jan Cremer richtte nog een standbeeld op voor de heroïsche he-man, namelijk Jan Cremer. Maar in de huidige letteren kleeft er vaak iets treurigs aan de mannen die opvallen door hun seksuele escapades, van Komt een vrouw bij de dokter tot de zelfverklaarde befkoning in James Worthy’s debuuutroman. Seks maakt niet gelukkig. Dat lezen mensen graag, en zoals bekend zijn veel van die mensen vrouwen. Die kijken er anders tegenaan dan Jan Cremer.

Het is niet makkelijk om over seks te schrijven. De verdenking bestaat al gauw dat de schrijver zijn eigen herinneringen aandikt en ophemelt, of dat probeert. Want het kan flink misgaan met seksscènes. Ieder jaar wordt de Bad Sex Award uitgereikt en er is een lange lijst gegadigden.

Literatuur, of we het nu leuk vinden of niet, bestaat uitsluitend uit woorden, en daarom wordt het spannend als het gaat over ervaringen die zich niet zo makkelijk door taal laten vangen. Onze lustgevoelens spelen zich grotendeels af in het krokodillenbrein dat veel ouder is dan onze taalknobbel. Daar wortelen onze driften en aspiraties. Een deel van het genot van seks (en geuren en kleuren, en drank, en zo kan ik wel doorgaan) bestaat er juist uit dat het taalcentrum even niet meedoet, en dat we ons kunnen beperken tot simpele woorden als ‘ja’ of ‘daar’.

Het klinkt erg braaf, maar seks is in de literatuur nooit zomaar seks. Die zien we overal al om ons heen, in de reclame, op het internet, in de grappen die mensen maken. Seks is verbeelding die laat zien hoe de personages in het leven staan. Seks is voor veel van mijn personages belangrijk omdat ze zo’n desolaat leven leiden. Seks is hun anker.

Dit geldt voor de man in Gouden bergen die absoluut wil mislukken, en voor de tienerjongen in Moederziel, die de pech heeft op te groeien tussen de honderd kwieke meisjes van zijn moeders balletschool. En het geldt voor de treurige held van mijn meest recente roman, Vaderland, een wijnschrijver die elke dag bezig is het onzegbare in woorden te vangen, inclusief de geweldige seks die hij vroeger met zijn vrouw had, tot ze een kind kregen. Toen was het afgelopen.

Vaderland is mijn ode aan het krokodillenbrein. De hij-krokodil en de zij-krokodil. Er staat veel seks in, dat is althans de ondervinding van veel lezers, en toch komt er maar één seksscène in voor. Bijna terloops. Een slippertje. De rest speelt zich allemaal af in het hoofd van de verteller. Telt dat als seks? Je stippelt dat soort dingen niet van tevoren uit, ik ben een intuïtief schrijver, maar voorlopig lijkt het erop dat voor mij Vaderland het laatste boek is waarin seks zo’n belangrijke rol speelt, en ik mis het niet. De personages in mijn volgende roman maken zich niet erg druk over seks, ook al zijn ze achttien, twintig jaar oud.

Dat wil niet zeggen dat ik erover ben uitgeschreven. Ik ben alleen argwanender geworden over de rookgordijnen die seks in een boek kan opwerpen, want de lezer is nu eenmaal ook met een reptielenbrein behept. Te vaak merk ik dat bij lezers vooral de seks blijft hangen, en dat ze die vooral ook zien als seks. Een intieme handeling. Terwijl alles wat er in een roman staat een intieme handeling is. Een romanfiguur weet niet dat wij al zijn gebaren en gedachten lezen, en dat alles wat hij doet en denkt zijn plaats bepaalt in het universum, want hij bestaat alleen in woorden. Nooit in ons leven zullen we zo’n kijk in iemands bestaan krijgen als wanneer we een roman lezen. Ook zonder seks.

23 juli 2011