WEBLOG - BERICHT

Hermine de Graaf - Sleeping Beauty
GEPLAATST: 3-8-2018

Haar boek was in 35 jaar niet gelezen


Omdat ik Hermine de Graafs debuutbundel Een kaart, niet het gebied thuis nergens kon vinden, bestelde ik via antiqbooks een ander exemplaar. En zo kreeg ik voor een paar euro’s een puntgaaf exemplaar van de eerste druk uit 1984 (deze titel werd minstens vijfmaal herdrukt). Het omslag is alleen een beetje verkleurd. Het boek was in 35 jaar nooit gelezen. Dat is het lot van veel boeken.

 

Hermine de Graaf was een van een flink aantal bijzondere vrouwen die in de jaren tachtig debuteerde (die fluks werden afgeserveerd door hoogleraar Ton Anbeek als ‘de Meisjes van Tachtig’).  Na een jaar of vijftien raakte De Graafs werk uit de mode, recensenten begonnen over 'de schrijver herhaalt zichzelf' (vaak een teken van gebrek aan verbeelding bij de recensent) en misschien had zij niet de fut om het tij te keren.


Er was ook niemand om haar daarbij te helpen. K. L. Poll, de NRC-boekenpaus die haar eerste verhalen had geplaatst in Hollands Maandblad overleed in 1990 en zes jaar later stierf, slechts vijftig jaar oud, haar redacteur bij Meulenhoff, Wouter Tieges, zodat ze eigenlijk dakloos was als auteur. Het oude Meulenhoff was wel deftig, maar ook best hard.

 

Ik herinner me dat iemand zei dat ze ‘lichtschuw’ was, daglicht deed pijn aan haar ogen, en daarom kwam ze niet veel onder de mensen. Ze woonde in Drente. Dat hielp ook niet, al wordt er in die provincie veel gelezen. Ze werd ziek en stierf na een lang ziekbed, in 2013, eigenlijk al een vergeten auteur.

 

Reinjan Mulder vertelt op zijn onvolprezen blog Zahngold hoe hij na de eeuwwisseling bij uitgeverij De Geus pogingen had gedaan om haar werk weer onder de aandacht te brengen, onder meer met een uitgave van haar verzamelde verhalen. Een begerenswaardig boek dat nauwelijks verkocht. Nog steeds leverbaar. Wie in haar werk was geinteresseerd had het immers al. Manon Uphoff schreef in De Groene een hartstochtelijk stuk bij De Graafs overlijden. Het heeft niet geholpen.

 

Is haar werk niet meer van deze tijd? Auteurs met De Graafs immense vocabulair zie je nu niet meer, dat is zeker. Maar er worden jaarlijks auteurs opnieuw gelanceerd die niet meer van deze tijd zijn. Zie het enthousiasme voor de vertaling van Look Homeward, Angel van Thomas Wolfe, maar ja, dat was een man die zijn vrouw sloeg en boeken van duizenden pagina’s schreef.

 

De Graaf had geen duizenden pagina’s nodig. Zij heeft een paar romans geschreven, maar ze was in aanleg een korte-verhalenschrijver van het allerhoogste peil. Zij kon in één alinea een wereld neerzetten, vaak een wereld van jonge vrouwen of meisjes die voor een ogenschijnlijk onmogelijke taak staan.

 

Terwijl hun kindertijd nog binnen handbereik ligt, worden ze overweldigd door tienerfantasieën van vrouwelijke almacht (moeders komen er in dit proza niet best vanaf). Ze moeten hun plaats in wereld veroveren. Als deze jonge heldinnen ooit hun strijd tegen de volwassen wereld opgeven, gebeurt dit op een punt dat ver buiten het tjdsbestek van De Graafs verhaal ligt.

 

En toch zijn De Graafs heldinnen echte winnaars, en dat komt door de kracht van hun overtuiging. Op dezelfde manier reikt hun strijd veel verder dan puberale perikelen, doordat De Graafs verbeelding en taal er een universele dimensie aan geeft. In de verte is het dezelfde materie als in Salingers Catcher, en De Graafs beste werk is beter want zij zwelgt niet. Het is jammer dat onze jongste generatie schrijvers de Catcher kan dromen, maar onbekend is met De Graaf, omdat die niet de aura van internationaal succes heeft. Al was het maar als uitdaging om de taal beter te leren kennen.

 

Toen ik op de middelbare school zat, had iedereen het verhaal ‘De binocle’ van Louis Courperus gelezen, want dat stond in de toenmalige schoolbloemlezing van dienst (Lodewick). Ik heb geen idee of zulke bloemlezingen nog bestaan, maar in een ideale wereld zou iedere zestienjarige op school De Graafs titelverhaal ‘Een kaart, niet het gebied’ moeten lezen. Zo bestrijd je de ontlezing. Literair is het van wereldniveau, de absolute top, het is onweerstaanbaar geestig en tegelijk aangrijpend. En het is een prachtige plattegrond van wat er allemaal leeft in een tiener. En hopelijk blijft daar later ook iets van leven, want anders had De Graaf dit verhaal niet geschreven

 

3 augustus 2018