WEBLOG - BERICHT

Bij de verschijning van Chateau Désir
GEPLAATST: 25-9-2020

Je hoort het schrijvers vaak zeggen. Dat met de jaren schrijven steeds moeilijker wordt. Ervaring is geen hulp, het is een hindernis, want je wordt steeds kritischer op je werk. Daarom zie je oudere schrijvers steeds dunnere boeken schrijven. Ze hebben het meeste geschrapt.

 

In september 2019 begon ik aan een nieuwe roman. Mijn vorige roman was drie jaar eerder verschenen, en in de tussentijd had ik een boek met essays over literatuur geschreven en had ik een flinke tijd in de ziekenboeg doorgebracht. Het voelde alsof ik opnieuw begon.


onschuld

Ik wilde de vrijheid en het schrijfplezier terugvinden van mijn eerste boek, Mindere goden (Anton Wachterprijs, 1990). Het is geen boek dat ik nu nog zou willen lezen, maar ik heb goede herinneringen aan hoe ik het schreef. Ik was net afgestudeerd en ik dacht dat ik een kort verhaal ging schrijven. Het was alleen na het eerste hoofdstuk nog niet af.

 

Hoewel je als gevestigd schrijver altijd denkt aan hoe je iets wil publiceren en aan de spreekwoordelijke rook uit de schoorsteen, wilde ik bij Chateau Désir die eerste onschuld weer vinden. Alsof ik voor mijn plezier een verhaal schreef.

 

eetschrijven

Vanaf de eerste week van september ontbeet ik elke dag met het schrijfboek op tafel. Ik ging zitten en schreef. Zonder er van tevoren over na te denken. Het ging vanzelf. Eetschrijven. Je hoeft niet veel te schrappen als je van te voren al weet wat werkt. In de eerste twee maanden ging ik ’s middags iets anders doen. Huiswerk met mijn dochter, en ’s avonds las ik Grieks.

 

Naarmate het werk vorderde en ik zag wat er in het verhaal op het spel stond, werd het moeilijker ermee te stoppen en maakte ik vaak dagen van acht uur ’s ochtends tot half elf ’s avonds, met slechts een pauze om met mijn dochter te eten.


epidemie

Ik kreeg ook haast door de berichten over een virus in China. In januari werd wel gezegd dat West-Europa veilig was, maar ik wilde liever klaar zijn voor de epidemie in ons land kwam en de angst via een kier in mijn werk doordrong. Want Chateau Désir is in veel opzichten een zonnig boek. Een inmiddels in ongenade geraakte criticus schreef eens dat het geen pretje was om een personage te zijn in een roman van Herman Stevens. In Chateau Désir valt dat reuze mee.

 

De titel verwijst naar de rampzalige wijnboerderij die de vader van de twee hoofdpersonages, Emma en Hugo, begon toen zij nog kinderen waren. Maar de titel verwijst ook naar het bodemloze verlangen dat Emma en Hugo drijft. Verlangen naar liefde, naar een veilige plaats in het leven, een plek waar ze hun stempel op mogen zetten. Iets waarin hun ouders deerniswekkend waren mislukt met hun droom van een wijnchateau.

 

vesting van verlangen

Maar hun verlangen is ook een vesting met een ophaalbrug. Het is een vraag die geen antwoord verdraagt want het moet een vraag blijven. Die vraag geeft ons leven. Vroeger had Hugo uitvinder willen worden. Een man met oplossingen. Maar niets verwart hem zo als de ontdekking dat hij de vrouw van zijn dromen heeft gevonden, en dat ze niet bij hem zal weglopen, zoals alle vrouwen voordien hadden gedaan.

 

Chateau gaat ook over de manier waarop we ons proberen te verplaatsen in het object van ons verlangen. Dezelfde schutkleur aannemen. Kijken wat de tegenpartij ziet. Zo wil Emma slapen in het hemdje van haar geliefde. Het past haar alleen niet, en daarom voelt ze die liefde. De ander is anders.

 

Het is niet de taak van de schrijver om zijn boek uit te leggen. Hij hoeft het niet eens volledig te begrijpen terwijl hij schrijft. Ik ging gewoon iedere ochtend zitten en schreef. Nu is de lezer aan zet.


25 september 2020


Chateau Désir bestellen:


https://www.bol.com/nl/p/chateau-desir/9300000004184293/?bltgh=srcltwckN7Wt5ztIn8NBkA.1_4.5.ProductImage

 

https://www.athenaeum.nl/boek/?authortitle=herman-stevens/chateau-desir--9789044629743