Een opgerekte oudheid
GEPLAATST: 20-11-2021
David Rijser lost een schot uit het alles-moet-anderskanon
Een van de
redenen waarom ik na mijn studie klassieke talen nooit voor de klas heb
gestaan, is dat de toekomst van het vak zo onzeker leek in de jaren
tachtig van de vorige eeuw. In de politiek werd gediscussieerd over de
opheffing van het gymnasium, het was een wereldvreemd instituut dat
overgeleverde machtsstructuren in stand hield. Het zou een stap in de
richting van gelijke kansen zijn als het gymnasium wegsmolt in het VWO
en leerlingen werden opgeleid voor de wereld van nu. Dat was veertig
jaar geleden.
De ironie wil dat het gymnasium
sedertdien een grote vlucht heeft genomen. Er zijn meer gymnasiasten dan
ooit tevoren. In Amsterdam zijn er nu vijf gymnasia en er moet nog
steeds geloot worden. Het Leidse Stedelijk, waar mijn dochter
schoolgaat, heeft een tweede vestiging moeten laten bouwen voor zijn
bijna duizend leerlingen. Toch werd er onlangs weer een nieuw salvo
gelost uit het alles-moet-anderskanon, met een pleidooi van classicus
David Rijser voor uitbreiding van de lesinhoud van Grieks en Latijn, een
'opgerekte oudheid' waarin de Middeleeuwen ook meetellen en ook wordt
gekeken naar Noord-Afrika en Klein-Azië (ooit deel van het Romeinse
rijk), zodat leerlingen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zich
ook aangesproken zouden voelen.
Slavernij
En
passant laat Rijser vallen dat de Grieken en Romeinen slaven hielden,
dus waarom zouden we die culturen als voorbeeld nemen? Het is maar hoe
je slavernij definieert. Wij laten onze kleren en telefoons onder
inhumane omstandigheden in elkaar zetten, en aan de kostbare metalen in
onze apparatuur kleeft ook bloed. Het gebeurt alleen zo ver weg dat het
ons niet kan schelen, want slavernij, dat gebeurde vroeger. Wij hebben
de vrije markt.
Pijnlijk is ook Rijsers aanname
dat wij Grieks of Latijn zouden bestuderen omdat we aan die culturen
een voorbeeld zouden nemen. Studeerde Maarten 't Hart biologie omdat hij
een stekelbaars wilde worden? Het eerste wat een goede leraar Grieks of
Latijn op het bord schrijft wanneer hij over Plato begint, is 'Don't
try this at home.' Het is een andere wereld. Ja, ik heb een docent gehad die zich soms een beetje
liet gaan en zijn aanwijsstok door het lokaal slingerde om te laten zien
hoe een Romeins soldaat zijn speer wierp.
Kampioen verkeerd citeren
Er
zijn ook hele volksstammen die de slag bij Waterloo proberen na te
spelen in uniformen die alleen een paar maatjes groter zijn
voor onze moderne lichaamsomvang. Niemand neemt dat serieus. Het is
interessanter om te kijken op welke manieren de Grieken en Romeinen anders
zijn dan wij. Dat wisten we al een tijdje. Van de bewonderende,
annexerende benadering van de klassieke oudheid is al rond de Tweede
Wereldoorlog afscheid genomen, en alleen types als Boris Johnson
(kampioen verkeerd citeren) weten dat nog niet.
In
een treurige postmoderne mix van cynisme en naïviteit schildert Rijser
de humanisten, en in hun verlengde de antieke auteurs af als
'media-adviseurs van de machthebbers.' Pluimstrijkers. Toch zijn de
meeste teksten die wij nog hebben een kritische reflectie op Griekenland
en Rome. Denk aan al die keren dat er in de Ilias een held dood
ter aarde stort in volle wapenrusting. Natuurlijk kun je Homerus
mislezen en er een verheerlijking in zien van de riddertijd, maar
Homerus, het oudste boek dat wij hebben, uitte al kritiek op de wereld
van geweld en macht die hij bezong. En de tragediedichters gingen daar
nog verder in.
Incusiviteit
Met
zijn pleidooi voor inclusiviteit fietst Rijser heen om de twee
werkelijke problemen van het gymnasium. Het schooltype is erg in trek
geraakt bij professionals die als het maar even kan hun kinderen naar
het dichtstbijzijnde categorale gym sturen, omdat ze dat onderwijs
associëren met status. Ironisch genoeg maakt juist de vermeende
exclusiviteit en de aura van 'eliteschool' nu de aantrekkingskracht zo
groot.
Wanneer ik langs mijn neus weg
informeer bij ouders waarom ze zo graag hun kinderen naar het gymnasium
willen sturen, krijg ik vaak het antwoord 'voor de cultuur.' Ook als die
ouders geen boek in huis hebben en nooit eens iets van Beethoven
opzetten. Dan krijg je dus brugklassers die almaar zeuren waarom ze toch
Grieks en Latijn krijgen. En dat valt ook niet uit te leggen. Zeker
niet door die ouders.
Beloning
Het
andere probleem is dat het aantal uren voor Grieks en Latijn sinds 1970
ruimschoots is gehalveerd, zodat een goede leerling aan het eind van de
rit, als volwassen man of vrouw, nog nauwelijks voor zichzelf een
gedicht van Horatius of tien regels van Homerus zou kunnen lezen, mocht
hij of zij daar eens zin in hebben. En dan mag er van mij een vertaling
naast liggen. Zo heeft een leerling zes jaar gezwoegd zonder ooit de
beloning te kunnen innen.
Ik heb een rij
met leer- en oefenboeken Grieks en Latijn van begin tot eind twintigste
eeuw op de plank staan, gewoon omdat ik al sinds mijn vijftiende De
Slegte bezoek. Het is ontzagwekkend hoeveel kilometers gymnasiasten tot
in de jaren zeventig maakten, je ziet het in die boekjes. Nu hebben
zesdeklassers bij elkaar net een paar pagina's gelezen, en nooit op zo'n
niveau dat ze ervan kunnen genieten. Het is alsof je jaren rijles hebt gedaan en ten slotte mag je alleen naar de auto voor de deur kijken. Niet rijden.
Ik zou er helemaal voor zijn dat gymnasiasten ook in staat worden gesteld om wat in Dante's La divina commedia
te lezen, de mooiste tekst uit de Middeleeuwen. Zo moeilijk is dat
niet, als je goed Latijn kent. En daar zit hem nu het probleem, en
Rijsers voorstel om het programma verder te verwateren zou dit alleen
maar verergeren. Het gymnasium moet niet meer doen, maar beter.
November 2021
|